14.09.2022

Nálunk első a biztonság!

Ha a biztonságról van szó, nincs helye kompromisszumoknak. Nem számít a helyszín, az idő, a munkarend, a beosztás, a pandémia, de még a közelben tomboló háború sem. A biztonság megoldásokon alapszik, olyan képességeken, amelyek csökkentik a baleseti kockázatokat, amelyek tanulhatók, fejleszthetők, megkövetelik a technológia, valamint az ember szoros együttműködését és kölcsönös bizalmát.

A STILL, ahogy a KION csoport többi vállalata is, mindent megtesz, hogy a biztonság minden helyzetben folyamatosan és állandóan fókuszban legyen. Töretlenül kutatja az újabb és újabb innovációkat, amelyekkel fokozhatja a dolgozók és a mozgatott áru védelmét, legyen szó raktárról vagy gyárról. Vezetősegédeket fejleszt, intelligens megoldásokat talál ki, még a munkaruhát is megfelelteti a biztonságosság követelményeinek. A nap minden órájában, a vállalat minden szintjén.

Megfelelni új kihívásoknak

A koronavírus-járvány új kihívások elé állította a vállalatokat, be kellett vezetni egy sor védelmi intézkedést. Távolságot kell tartani dolgozók között, hogy ezzel is lassítsák a betegség terjedését. Ehhez technológiai változtatásokat is be kellett vezetni, például olyan munkafolyamatokban, ahol az egyik dolgozó a másiknak közvetlenül ad át egy munkadarabot, alkatrészt vagy terméket.

  • Milyen intézkedéseket hozott a STILL Magyarország a pandémia miatt? (ide kérek bő választ, a kérdés nem marad majd benne a cikkben, csak az idézet) – mondta el Gálfi Károly termékmenedzser.

A fizikai távolságtartás azonban nem csak a pandémia idején hasznos. A STILL 2018-tól alkalmaz olyan vezetősegédeket, amelyek a raktárakban mozgó targoncák környezetét figyelve értesítik (fénnyel, illetve hangjelzéssel) a gyalogosan közlekedőket, illetve figyelmeztetik a járművek kezelőit a veszélyekre. Sőt a gyalogosan közlekedők védőmellényei villogó LED-fénnyel, hanggal és vibrációval is képesek jelezni a veszélyt.

A fejlődés azonban nem áll itt meg, a passzív és aktív biztonsági rendszereket kiegészítik és hamarosan felváltják az okos megoldások (radarral, lidarral, ultrahanggal, rádiójelekkel érzékelik a környezetet), amelyek be is avatkoznak a balesetek elkerülése érdekében. A STILL számos ilyen rendszert már most is alkalmaz: a raktár bizonyos területein automatikus sebességkorlátozással lassítják a járműveket, de például kanyarokban se lehet száguldozni. A raktárállványok közötti szűk kereszteződésekben, nagy teherrel, túl nagy sebességgel forduló targonca az egyik leggyakoribb veszélyforrás. A leeső áru veszélyezteti a raktárban dolgozók, a gépek és az áruk épségét. A teher és a kormányszög függvényében végzett beavatkozás segít elkerülni a baleseteket. A STILL járművekben használt vezető- és biztonsági segédekkel külön cikkben foglalkozunk.

Nincs szükség kockázatra

A termelőüzemekben és a logisztikai raktárakban az árumozgatás egyre gyorsul és egyre komplexebb. Ebben a környezetben elengedhetetlen mind a járművezetők és a gyalogosan közlekedő dolgozók, mind pedig a szállított áruk, a polcok és az egyéb raktári- vagy termelőeszközök folyamatos és megbízható védelme. Az anyagmozgatásnak nem elég tehát gyorsnak, hatékonynak, rugalmasnak és persze biztonságosnak kell lennie, miközben a folyamatosan változó kihívásoknak való megfelelés növeli a balesetek kockázatát.

Ahol gépek és emberek dolgoznak együtt ma még könnyen és gyorsan bekövetkezhet a baj. Sokan még mindig úgy vélik, hogy a targonca veszélyes gép, amely önálló életre kelhet. Persze, ez nem igaz, de az igen, hogy a gépeket megfelelően kell kezelni ahhoz, hogy ne jelentsenek veszélyt a környezetükre.

Egy 2018-as németországi tanulmány szerint a német raktárakban munkanaponként átlagosan több mint 145 baleset történik, ezek harmadában targonca is részt vesz. Tavaly 36 ezer 474 targoncákkal kapcsolatos munkabalesetet regisztráltak Európa-szerte. Ezek közül rengeteg megelőzhető lett volna. A cél, hogy egy se következzék be. A STILL szakemberei ezen dolgoznak.

  • Miként lehet elérni, hogy nullára csökkenjen az intralogisztikában a baleseti kockázat? Melyek a tipikus raktárbiztonsági kockázatok és milyen megoldásokkal lehet ezeket minimalizálni?

(pl. targonca feldőlése, leeső áru, megsérülő vezető, rossz kilátás, beláthatatlan kereszteződés, vakmerő sofőr, alkoholos befolyásoltság, egyenetlen talaj, nem megfelelően képzett kezelő, karbantartás hiánya) – tette hozzá Gálfi Károly.

Mit jelent egy vállalat számára a biztonságos logisztika? Egészséges dolgozókat, hatékonyan használt gépeket, sérülésmentes árut, pozitív vállalatképet és csökkentett költségeket. Ne felejtsük el, hogy egy leállással járó munkahelyi baleset átlagban 1000 eurós kárt okoz naponta.

Mit tehet még a munkahelyi balesetek és az ezzel járó károk, állásidők és költségek további minimalizálása érdekében? Keresse fel a STILL szakértőit, akik minden helyzetre tudnak hatékony, alapos és biztonságos megoldást